7 tips för att sprida ert event i sociala medier

20 sep 2018

För att fylla ett event krävs tydlig, bra och rolig marknadsföring. Det tar både tid och resurser att engagera intresserade deltagare och få dem att trycka på bokningsknappen. Sociala medier är en perfekt plats för marknadsföring eftersom det där går att göra det personligt och levande. Här är 7 tips för att sprida ert event i sociala medier.

7 tips för att sprida ert event i sociala medier

1. Välj rätt kanaler för att sprida ert event
Det finns många kanaler att använda på sociala medier och det gäller att välja de som passar er målgrupp bäst. Förmodligen vet ni redan vart ni kan hitta era deltagare men det skadar inte att se om fler kanaler kan fungera.

Om du vill nå den yngre publiken kan det vara klokt att visa sig på snapchat till exempel medan de unga vuxna kanske snarare vistas på Instagram. Om ni vill nå ut till en bred målgrupp, företag och entreprenörer så är Facebook och Linkedin bra val. Även Instagram.

2. Välj en #hashtag
Välj en egen hashtag för ert event som passar och är tydlig. Använd den sedan i all marknadsföring som ni gör.

Glöm inte att kontrollera så er hashtag inte redan är upptagen. Det är inte alltid så bra att blandas ihop med någon eller något annat.

3. Skapa ett event på Facebook
Det är alltid bra att skapa ett event på facebook där ni ger all relevant information. Var tydlig med hur man bokar in sig till eventet. Det är trots allt det ni vill ska hända.

Dela eventet i lämpliga grupper på Facebook och andra kanaler så som Linkedin och Instagram och se till att göra det lätt för läsaren att ta sig till eventet. Det är på Facebook de hittar all information de behöver.

På Facebook kan du sponsra ditt event med en Facebookannonsering för bättre spridning. Testa och se om det fungerar i ert fall.

4. Låt talarna presentera sig
Talarna vill också att eventet blir fullsatt. Be dem berätta om eventet i sina kanaler där ju deras följare finns. De redan frälsta så att säga. Hjälp dem med material för att göra det enkelt att sprida ert event i sociala medier.

5. Skapa ett event i eventet med Facebook Live
Livesändningar sprids snabb och lätt. Bjud in till en livesändning där ni som arrangörer berättar och svarar på frågor om eventet. Om det är möjligt så be att en eller flera talare är med och delar med sig av något intressant.

6. Låt tidigare deltagare berätta
Dela vad tidigare deltagare har sagt om eventet eller någon av talarna. Kanske har ni videoinspelningar från föregående event. Släpp dessa med jämna mellanrum före sista bokningsdatum av eventet.

Vittnesmål ger tyngd och får personer som tvekar att klicka sig vidare till bokning.

7. Använd er maillista
Ni har säkert en befintlig maillista. Det är i och för sig inte sociala medier men det är en digital kanal värd att använda.

Bjud in till eventet med ett nyhetsbrev och led läsaren in till Facebookeventet där alla happenings sker.

Det var några tips för att sprida ert event i sociala medier. Vill du ha förslag på föreläsare som kan berätta ännu mer om marknadsföring i sociala medier? Eller en talare som kan vara dragplåster till ert event? Slå oss en signal på 031-780 32 35 så hjälper vi dig snabbt.

Tips för att sprida ert event i sociala medier!