Helena Nordström

Platsmarknadsförare med trendkoll

Hur kan ni göra er kommun eller plats mer attraktiv? Helena Nordström är expert på platsmarknadsföring och regional utveckling. Hon föreläser, inspirerar och sprider kunskap kring ämnet Place Branding. Hon har en bakgrund som marknadschef på Destination Jönköping och har arbetat nationellt och internationellt med marknadsföring som stärker platsens attraktionskraft. I sina föreläsningar blandar Helena Nordström gärna de senaste trenderna med goda exempel som inspirerar.

Favorit

Lägg till i favoriter

Prisnivå

Språk

Stad

Rubriker

  • Konsten att marknadsföra en plats
  • Att attrahera talang till sin plats
  • Placebrander Trend Report

Presentation

Helena Nordström är platsmarknadsföringsexperten som skapat stor uppmärksamhet med platsmarknadsföring som sticker ut. Som marknadschef på Destination Jönköping gjorde hon stor succé vilket har lett till att fler vill veta hur hon lyckades med alla sina kampanjer. Tillsammans med byråer ligger hon bakom kampanjer som ”Vi saknar dig” som framgångsrikt genererat fler invånare till Jönköping och ”Hittagurkburken.nu” som var en lokal kampanj som spred sig internationellt. Under sina år som marknadschef arbetade hon brett med att generera fler invånare, investeringar och besökare till Jönköping.

Helenas fascination för platsmarknadsföring föddes när hon undersökte hur man marknadsför Sverige utomlands. Hon skrev en magisteruppsats i ämnet och fick efter det besöka Australien för att hålla ett 15-tal föredrag om Sverige.

Idag driver Helena eget företag som sprider kunskap och inspiration om platsmarknadsföring. Genom företaget och sina föreläsningar vill hon öka kunskapen och kvalitén inom området. Hon anser att det gynnar många parter – såväl offentlig sektor som näringsliv och invånare och såväl lokalt och regionalt som nationellt. Hon vill hjälpa till att skapa marknadsföring som sticker ut.

Vill du ha tips och råd kring hur ni kan göra just er kommun/plats mer attraktiv? Kanske vill ni få dem som bor där att stanna kvar, eller så kanske ni vill öka intresset för orten som turistmål? Helena Nordström är då rätt föreläsare för er. Genom att boka Helena för ett föredrag får ni action, tydlighet, kunskap, teorier, goda exempel och inspiration.

Fotograf Elin Carlholt

Konsten att marknadsföra en plats
Vad är platsmarknadsföring? Varför ska man marknadsföra en plats? Vilka ska göra det? Och hur ska de göra det? I det här föredraget blandas teorier med handfasta exempel hämtade från världens alla hörn. Platsmarknadsföringen finns omkring oss överallt och en del gör det riktigt bra. Låt dig inspireras!

Att attrahera talang till sin plats
För att attrahera talanger till sin plats krävs att såväl arbetsgivare som platsen är attraktiv och medvetet arbetar med att skapa en relation med talangerna. Inspireras av konkreta exempel på talangmarknadsföring och få insikter som stärker såväl era arbetsgivare som er destination som helhet.

Placebrander Trend Report
En beskrivning av trender som är bra att hålla koll på för dig som jobbar med att marknadsföra en plats. Under det här föredraget presenteras och utvecklas trendrapporten. Övergripande trender förklaras genom konkreta exempel som kan fungera som perfekt inspiration för ert arbete att jobba med Place Branding / platsmarknadsföring.

VisitSweden
Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Destination Södertälje
Åre Destination
Mjärdevi Science Park
Smålands Turism
Jönköping Airport
Mora kommun
Malmö Näringslivsdag

Talare Webbdagarna
Talare Tylösandsveckan
Instiftat priset Placebrander of the Year
Svenska Webbpriset
Månadens kampanj Resumé

  • Helena har starkt medverkat till att Jönköping idag kan sägas ligga i den svenska frontlinjen när det gäller Talent Attraction.

    • Christer Asplund, författare till boken Place Management
  • Genom Helena och Placebrander har vi fått hjälp att skapa nytänkande och smart platsmarknadsföring som sticker ut.

    • Camilla Littorin, näringslivschef Jönköpings kommun
  • Helena har starkt medverkat till att Jönköping idag kan sägas ligga i den svenska frontlinjen när det gäller Talent Attraction.

    • Christer Asplund, författare till boken Place Management
  • Genom Helena och Placebrander har vi fått hjälp att skapa nytänkande och smart platsmarknadsföring som sticker ut.

    • Camilla Littorin, näringslivschef Jönköpings kommun
Close