Så gör du intryck över telefon

11 sep 2018

Står du inför ett viktigt samtal? Till medarbetare, kunder eller chefen. Eller kanske till en ny arbetsgivare? Angela Ahola är doktor i psykologi och vet vad det är som avgör om andra vill samarbeta med dig, anställer dig eller köper av dig. Hon är författare till Konsten att göra intryck – och här berättar hon hur du bemästrar konsten att göra intryck över telefon. Vi har ju många gånger bara en chans, ett samtal.

Viktigt samtal inplanerat? 
Till skillnad från förr kan vi människor idag interagera med varandra på tre huvudsakliga sätt. Vi kan träffas. Vi kan umgås textbaserat (via mejl och sociala medier). Och vi kan höras via telefon. Dessa tre kanaler inkluderar olika många sinnen.

Störst risk för missförstånd finns då vi skriver till varandra — en text allena kan inte uttrycka alla de så viktiga ickeverbala nyanser som när vi ser och hör varandra. Därför är det bra att vara lite försiktig med att ta upp känsliga teman via just mejl. Att träffa varandra IRL är givetvis överlägset, men det går ju inte alltid och vi är många gånger selektiva med vilka vi vill spendera den tiden med.

Men om vi får till det med ett telefonsamtal jämfört med att bara skrivas med varandra är det ofta avsevärt mycket bättre. Detta eftersom rösten innehåller en mängd ickeverbala element. Och detta i sin tur gör att vi lättare kan uttrycka känslor, vår personlighet och samtidigt minska riskerna för missförstånd. Det blir mer personligt och liksom mer på riktigt. Så, försök ordna så att du kan höras med affärskontakten eller killen/tjejen du just träffat på dejtingsajten.

Här kommer tre tips för att ditt viktiga samtal ska bli riktig bra!

1. Spegla samtalspartnern. Vissa är speedade, andra lugna och sävliga. Saken är den att vi gillar människor som är lika oss — du kommer säker på nån gång då du av bara farten råkat imitera en anna persons dialekt? Vi vinner, med andra ord, på att synka ihop oss — tempo, ordval — med den vi pratar med.

2. Använd positiva superlativer  — “vad härligt, underbart, trevligt” till skillnad från ord som “jobbigt, tungt, trist”. Vi väljer i 3 av 4 fall personen med den mer positiva vokabulären. Vi gillar att hänga med glada människor.

3. Sänk tonläget. Det ger större auktoritet. En gäll röst aktiverar stereotypen för barn och det vill vi ju inte. En mörk röst signalerar pondus och ger oss inflytande. Då lyssnar andra på oss.

Lycka till!
/ Angela Ahola, doktor i psykologi och inspirationsföreläsare

Om du tycker att detta ämne är lika fascinerande som vi då ska ni boka Angela Aholas inspirationsföreläsning till er arbetsplats!

Angela Ahola är doktor i psykologi och föreläser ofta under rubriken ”Skulle du köpa dig själv?” eller ”Skulle du vilja ha dig själv som kollega?”.  Angela vet vad det är som avgör om andra vill samarbeta med dig, anställer dig eller köper av dig. Hon är författare till Konsten att göra intryck, utsedd till en av Sveriges 100 bästa talare och nominerad till Stora Talarpriset. En föreläsning med Angela Ahola passar alla som vill förstå sig själva, kollegorna och kunderna bättre – och ha roligare på jobbet!

”Angela lämnar ett bestående intryck, handfasta råd och verktyg i hur möta andra människor på bästa sätt. Färgstark och engagerande.”
Päivi Havlund, VD Ledningssystematik Sverige AB

Läs mer och boka en föreläsning med Angela Ahola här

Boka en föreläsning med Angela Ahola om kommunikation, bemötande, intryck och varumärke.