Helena Post Mårtensson

Socionom och effektivitetskonsult

Helena Post Mårtensson är socialarbetaren som sadlat om till effektivitetskonsult och ger dig verktyg för ett hållbart och effektfullt liv. När vi lägger tiden på rätt saker kan vi åstadkomma goda resultat till en lägre ansträngning och våra arbetsplatser och liv blir mer hållbara. Helena föreläser om självledarskap för målgrupper med yrken där det ställs höga krav på den anställda. Boka en föreläsning eller kurs om hållbart arbetsliv, lean administration och självledarskap.

Favorit

Lägg till i favoriter

Prisnivå

Språk

Stad

Rubriker

  • 8 verktyg för ett hållbart arbetsliv - kan delas in i moduler nedan
  • Hjärnsmart
  • Beteendeutveckling
  • Återhämtningsteknik
  • Ordning & reda
  • Från att-göra-lista till arbetsplanering
  • Effektfulla möten
  • Effektiv problemlösning
  • Koppla grepp om Outlook

Presentation

Helena Post Mårtensson är socionom med över 20 års erfarenhet av att arbeta med beteendeförändring på individ-, grupp- och organisationsnivå.  Idag arbetar hon heltid som föreläsare och effektivitetskonsult.

Som effektivitetskonsult ger Helena Post Mårtensson verktyg för att öka den personliga effektiviteten hos enskilda medarbetare och chefer vilket i sin tur har goda effekter på organisationens effektivitet och hållbarhet. Helena drivs av en vilja att bidra till ett hållbart arbetsliv.

Helena Post Mårtensson varvar teori med metod och bjuder på energiska föreläsningar där allvar blandas med humor. Kurser och föreläsningar ger kunskap och handfasta tips som du kan omsätta direkt och börja din resa mot ett mer balanserat liv. Alla tillfällen inkluderar material som ger verktyg för fortsatt arbete efter föreläsningen. Helena arbetar även med online-utbildning.

Boka en föreläsning eller kurs med Helena Post Mårtensson om hållbart arbetsliv, självledarskap, lean administration och arbetsglädje.

Helena Post Mårtensson anpassar upplägg efter gruppens behov och storlek. Ett upplägg med samtliga moduler är en 2 dagarskurs.

8 verktyg för ett hållbart arbetsliv (övergripande rubrik)

Underrubriker/moduler:

1. Hjärnsmart
Varför fungerar vi som vi gör? Hur kan vi skydda oss mot skadlig stress? Hur kan vi dra nytta av våra mekanismer? Vad kännetecknar en hälsosam arbetsmiljö?

2. Beteendeutveckling
Hur går det till att förändra ett beteende? Hur kan vi underlätta för oss själva i den processen? Hur går det till att utveckla en yrkeskunskap? Vi pratar kognitiv bias och nudging.

3. Återhämtningsteknik
Varför behövs återhämtning och vad menar vi med återhämtning egentligen? Kursavsnittet ger även praktiska verktyg för snabb återhämtning hämtade från yogan och andningsmetodiken.

4. Ordning & reda
Hur kan vi arbeta med vår visuella miljö för att skapa enkelhet i vardagen? Vi snackar 5S och visuell styrning. Det ska vara lätt att göra rätt.

5. Från att-göra-lista till arbetsplanering
Hur kan du skapa en arbetsplaneringsmetod som avlastar din hjärna? Hur prioriterar du det som är viktigt på riktigt? Hur kan du använda din kalender som ett planeringsredskap? Vi går igenom olika tekniker från time-managementområdet. Du får även lära dig en strategi för att hantera e-post.

6. Effektfulla möten
Vi behöver arbeta tillsammans för att lösa komplexa problem och vi gör det ofta i mötesform. Möten rankas av många som en av destörsta tidstjuvarna. Därför har jag tagit fram en enkel struktur som ger möten större effekt.

7. Effektiv problemlösning
Hur kan man arbeta för att lösa problem en gång för alla? Vi tar hjälp av påverkanscirklar och gör rotorsaksanalyser. Vi pratar även om kommunikationssystem. Vi lär oss om tidstjuvar och processförbättring.

8. Koppla grepp om Outlook
I dagens arbetsliv arbetar många i verktyget Outlook med e-post och en del även med den digitala kalandern. Verktyget innehåller dock flera moduler ytterligare. Outlooks moduler tillsammans utgör ett komplett verktyg för din personliga effektivitet. Under den här kursdagen går vi igenom alla moduler. Vi kikar på grundinställningar som kan vara bra att justera samt tar del av diverse knep.

Boka Helena Post Mårtensson på 031-780 32 35.

– Socionom
– Erfaren ledare och föreläsare
– Certifierad yogalärare och andningscoach
– Utbildad förbättringsledare

 

  • Helena är en fantastisk föreläsare. Hon är både kunnig, strukturerad och rolig. Det gör att hon lyckas förmedla mycket information och ge många tips, utan att det känns som korvstoppning. När vi har anlitat Helena för att möta personal i socialtjänsten har hennes goda kännedom om verksamheten varit ett stort plus. Hennes tankar har då varit både relevanta och möjliga att genomföra.

    • Cristina Dahlberg, Göteborgsregionen
  • Jag kan varmt rekommendera Helena och hennes kurser. Helena är en fantastisk kurshållare med stor närvaro och som lättsamt bjuder på sig själv och praktiska erfarenheter. Vi gjorde en stor satsning för alla socialsekreterare inom myndighetsdelen kring arbetsmetodik och "projektplanering" Både arbetsledare och personal uppskattade kursen och Helena och vi fortsätter att förvalta metodiken Helena delat med sig. Helena är lätt att samarbeta med och har en ypperlig förmåga att anpassa sig till grupper, lokaler och förutsättningar som ibland ändras snabbt.

    • Carina Spjut, SDF Östra Göteborg
  • Helena håller ett kursavsnitt i en länsgemensam arbetsledarutbildning som vi anordnar. Avsnittet omfattar en kursdag och handlar om att ge arbetsledare verktyg för att introducera nyanställda medarbetare till en god egen struktur på arbetet. Kursutvärderingen visade på nöjda kursdeltagare som gav det samlade betyget 9,4 av 10 för kursdagen. Det var kursens upplägg, relevans och om den tillförde nya kunskap eller inte som värderades. Kommentarer som lämnades var ex "Mycket bra med praktiska råd och tips, inte bara teori.

    • Josefin Axelsson, Region Jönköpings län
  • Helena är en fantastisk föreläsare. Hon är både kunnig, strukturerad och rolig. Det gör att hon lyckas förmedla mycket information och ge många tips, utan att det känns som korvstoppning. När vi har anlitat Helena för att möta personal i socialtjänsten har hennes goda kännedom om verksamheten varit ett stort plus. Hennes tankar har då varit både relevanta och möjliga att genomföra.

    • Cristina Dahlberg, Göteborgsregionen
  • Jag kan varmt rekommendera Helena och hennes kurser. Helena är en fantastisk kurshållare med stor närvaro och som lättsamt bjuder på sig själv och praktiska erfarenheter. Vi gjorde en stor satsning för alla socialsekreterare inom myndighetsdelen kring arbetsmetodik och "projektplanering" Både arbetsledare och personal uppskattade kursen och Helena och vi fortsätter att förvalta metodiken Helena delat med sig. Helena är lätt att samarbeta med och har en ypperlig förmåga att anpassa sig till grupper, lokaler och förutsättningar som ibland ändras snabbt.

    • Carina Spjut, SDF Östra Göteborg
  • Helena håller ett kursavsnitt i en länsgemensam arbetsledarutbildning som vi anordnar. Avsnittet omfattar en kursdag och handlar om att ge arbetsledare verktyg för att introducera nyanställda medarbetare till en god egen struktur på arbetet. Kursutvärderingen visade på nöjda kursdeltagare som gav det samlade betyget 9,4 av 10 för kursdagen. Det var kursens upplägg, relevans och om den tillförde nya kunskap eller inte som värderades. Kommentarer som lämnades var ex "Mycket bra med praktiska råd och tips, inte bara teori.

    • Josefin Axelsson, Region Jönköpings län
Close