Helena Post Mårtensson

Socionom och författare till Workflow

Helena Post Mårtensson arbetar som frilansande förändringsledare och utbildare. Med erfarenhet från arbeten som digitaliseringschef, utvecklingschef, FoU-ledare med mera i bagaget erbjuder Helena träffsäkra utbildningar och föreläsningar som förbättrar förmågor. Helena är aktuell med boken Workflow som är ett litet uppslagsverk med verktyg för förändring, på såväl individ som organisationsnivå. Boka en föreläsning eller kurs, live eller online.

Favorit

Lägg till i favoriter

Prisnivå

Språk

Stad

Rubriker

  • Förändringsledning, varför och hur
  • Ny på jobbet, hjärnsmart yrkesintroduktion
  • Beteendedesign för digital transformation
  • Digital kompetensutveckling, smart pedagogik och modern teknik
  • Hållbar och effektfull på jobbet med hjärnsmarta knep
  • Verktyg för stödfunktioner
  • Pausa smart, kunskap och verktyg för återhämtning
  • Planeringsteknik, för att få rätt saker gjorda i rätt ordning

Presentation

Helena Post Mårtensson är socionom med över 25 års erfarenhet av att arbeta med beteendeförändring på individ-, grupp- och organisationsnivå.  Idag arbetar hon som utbildningskonsult. Aktuell med boken ”Workflow – Hållbar och effektfull på jobbet”.

Som utbildningskonsult ger Helena Post Mårtensson verktyg för att stötta utveckling av nya förmågor hos medarbetare och chefer som vill bli mer hållbara och effektfulla i (arbets)livet.

Helena Post Mårtensson varvar teori med metod och bjuder på energiska föreläsningar där allvar blandas med humor. Kurser och föreläsningar ger kunskap och handfasta tips som du kan omsätta direkt och börja din resa mot ett mer balanserat liv. Alla tillfällen inkluderar material som ger verktyg för fortsatt arbete efter föreläsningen. Helena arbetar även med online-utbildning.

Helena Post Mårtensson anpassar upplägg efter gruppens behov och storlek.

Förändringsledning
En engagerande föreläsning om förändringsledning i praktiken som ger verktyg för olika delar av förändringsprocessen. De tre huvudområdena är

– Varför behövs förändringsledarkompetens?
– Vad ska vi förändra?
– Hur gör vi förändringsarbetet?

Ny på jobbet
En föreläsning om hur vi kan skapa en smart yrkesintroduktion som skapar yrkestrygghet. Vi kikar på hur professionsutveckling går till och hur vi kan underlätta processen. Vi går igenom en hel del smarta knep för att snabba på och smidiggöra kunskapsutvecklingen.

Beteendedesign för digital transformation
Den digitala transformationen medför krav på ändrade beteenden i vardagen. Detta är inget som faller sig naturligt för oss, men vi kan underlätta processen. Föreläsningen har tre huvudteman.

– Digital transformation
– Beteendeförändring
– Beteendedesign

Du får ta del av konkreta exempel och tillvägagångssätt.

Digital kompetensutveckling
Är ni intresserade av hur ni kan förbättra era internutbildningar med hjälp av modern teknik och smart pedagogik? Här får ni konkreta tips på hur ni kan skifta från traditionell klassrumsundervisning till resurseffektivt och engagerat lärande.

Hållbar och effektfull på jobbet
Utbildning som ökar förmågan hos medarbetare att planera och strukturera sitt arbete för att uppnå ett gott resultat för kund/brukare och samtidigt bli mer hållbar. Kursen innehåller avsnitten:

– Hjärnsmart (förstå din hjärna och hitta sätt att hacka den)
– Tidssmart (Vad vill du att din tid ska räcka till? Vad kan den räcka till? Vad bör den räcka till? Och så jagar vi tidsstjuvar för att skapa tidspresenter)
– Planeringsteknik (ALPA-verktyget för en ökad inre kontroll och träffsäkerhet)

Verktyg för stödfunktioner
Som utvecklingsledare och liknande har du arbetsuppgifter av ledarskapskaraktär men ofta utan ett chefsmandat. För att lyckas i sin roll i en stödfunktion krävs särskilda verktyg och metoder. Utbildningen ger förståelse och verktyg för att tydliggöra uppdrag och leverera enligt behov och förväntan.

Pausa smart
En halvdagsutbildning med fokus på stresshantering och återhämtningsteknik. Utöver kunskapsinslag får du lära dig några återhämtande och energigivande yogasekvenser och andningstekniker.

Planeringsteknik
Utbildning i planeringsverktyget ALPA. ALPA står för

– Anteckna
– Lista
– Planera
– Agera

Med ALPA får du en metodik för att fånga in dina uppgifter och att få dem gjorda i rätt ordning.

Boka Helena Post Mårtensson på 031-780 32 35.

– Socionom
– Författare till boken Workflow – Hållbar och effektfull på jobbet (2020)
– Erfaren ledare och föreläsare
– Certifierad yogalärare och andningscoach
– Utbildad förbättringsledare, processledare, projektledare och kvalitetsutvecklare
– Utbildad beteendedesigner

 

  • Helena är en fantastisk föreläsare. Hon är både kunnig, strukturerad och rolig. Det gör att hon lyckas förmedla mycket information och ge många tips, utan att det känns som korvstoppning. När vi har anlitat Helena för att möta personal i socialtjänsten har hennes goda kännedom om verksamheten varit ett stort plus. Hennes tankar har då varit både relevanta och möjliga att genomföra.

    • Cristina Dahlberg, Göteborgsregionen
  • Jag kan varmt rekommendera Helena och hennes kurser. Helena är en fantastisk kurshållare med stor närvaro och som lättsamt bjuder på sig själv och praktiska erfarenheter. Vi gjorde en stor satsning för alla socialsekreterare inom myndighetsdelen kring arbetsmetodik och "projektplanering" Både arbetsledare och personal uppskattade kursen och Helena och vi fortsätter att förvalta metodiken Helena delat med sig. Helena är lätt att samarbeta med och har en ypperlig förmåga att anpassa sig till grupper, lokaler och förutsättningar som ibland ändras snabbt.

    • Carina Spjut, SDF Östra Göteborg
  • Helena håller ett kursavsnitt i en länsgemensam arbetsledarutbildning som vi anordnar. Avsnittet omfattar en kursdag och handlar om att ge arbetsledare verktyg för att introducera nyanställda medarbetare till en god egen struktur på arbetet. Kursutvärderingen visade på nöjda kursdeltagare som gav det samlade betyget 9,4 av 10 för kursdagen. Det var kursens upplägg, relevans och om den tillförde nya kunskap eller inte som värderades. Kommentarer som lämnades var ex "Mycket bra med praktiska råd och tips, inte bara teori.

    • Josefin Axelsson, Region Jönköpings län
  • Helena är en fantastisk föreläsare. Hon är både kunnig, strukturerad och rolig. Det gör att hon lyckas förmedla mycket information och ge många tips, utan att det känns som korvstoppning. När vi har anlitat Helena för att möta personal i socialtjänsten har hennes goda kännedom om verksamheten varit ett stort plus. Hennes tankar har då varit både relevanta och möjliga att genomföra.

    • Cristina Dahlberg, Göteborgsregionen
  • Jag kan varmt rekommendera Helena och hennes kurser. Helena är en fantastisk kurshållare med stor närvaro och som lättsamt bjuder på sig själv och praktiska erfarenheter. Vi gjorde en stor satsning för alla socialsekreterare inom myndighetsdelen kring arbetsmetodik och "projektplanering" Både arbetsledare och personal uppskattade kursen och Helena och vi fortsätter att förvalta metodiken Helena delat med sig. Helena är lätt att samarbeta med och har en ypperlig förmåga att anpassa sig till grupper, lokaler och förutsättningar som ibland ändras snabbt.

    • Carina Spjut, SDF Östra Göteborg
  • Helena håller ett kursavsnitt i en länsgemensam arbetsledarutbildning som vi anordnar. Avsnittet omfattar en kursdag och handlar om att ge arbetsledare verktyg för att introducera nyanställda medarbetare till en god egen struktur på arbetet. Kursutvärderingen visade på nöjda kursdeltagare som gav det samlade betyget 9,4 av 10 för kursdagen. Det var kursens upplägg, relevans och om den tillförde nya kunskap eller inte som värderades. Kommentarer som lämnades var ex "Mycket bra med praktiska råd och tips, inte bara teori.

    • Josefin Axelsson, Region Jönköpings län
Close