Sofia Ulver

Forskare och trendanalytiker

Sofia Ulver är konsumtionsforskare och docent vid Lunds universitet. Hennes forskning utgår från sociokulturella trender, och hur konsumenter och marknaden samspelar. Hon är författare till boken Status och har publicerat artiklar om bl.a varumärken, hållbarhet och upplevelsekonsumtion. En internationellt efterfrågad föreläsare om framtid och trender - och hur de påverkar konsumtion, innovation och hur vi lever. Sofia Ulver gör vetenskaplig forskning underhållande och relevant för alla!

Favorit

Lägg till i favoriter

Prisnivå

Språk

Stad

Rubriker

  • Megatrender i konsumtionssamhället (tex inom mat, resor och upplevelser)
  • Från konsument till aktivist
  • Reklam och konsumtion
  • Den hållbara konsumenten
  • Framtidens mediakonsument
  • The Future Political Role of Brands
  • The new action heroes in a globalizing world
  • Status
  • Urbanisering och dess utmaningar
  • Den nygröna tiden
  • Etc...

Presentation

Fil. dr Sofia Ulver är en efterfrågad föreläsare, konsult och analytiker med expertis inom sociala konsumenttrender och marknader. Hon är docent i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet där hon har disputerat om konsumentkulturer och publicerat artiklar om bl.a varumärken, hållbarhet, etik, upplevelsekonsumtion och mattrender. 2018 påbörjade hon ett projekt tillsammans med kollegor på Handelshögskolan i Stockholm, om multikulturell konsumtion och reklam.

Sofia Ulvers forskning analyserar hur konsumentkulturer samspelar med marknader och sociala trender i samhället. Genom att titta på hur vi lever, konsumerar, producerar och innoverar på den globala och lokala marknaden förstår hon större förändringar och trender. Det kan t.ex. handla om att utforska globaliseringen av smak i den urbana medelklassen, landsbygdens statusförändring eller skiftet mot etisk (t.ex. hållbarhetstanken) och politisk (t.ex. bojkott eller köpkott) konsumtion.

Sofia Ulver är också författare till boken ”Status” i vilken hon visar de faktorer som påverkar status, och hur status och privilegier alltid går hand i och hand. Tidigare har Sofia arbetat som projektledare på IKEA och chef på Orange vilket gör att hon har stor förståelse för näringslivet.

En av Sofia Ulvers främsta styrkor är hennes förmåga att göra vetenskaplig forskning inspirerande, underhållande och relevant för alla. I sina tankeväckande föreläsningar varvar hon det senaste inom sociologisk och ekonomisk forskning med praktiska tips på hur ni som företag eller organisation kan skapa framgång på den inhemska och internationella marknaden.

Boka en föreläsning med Sofia Ulver på teman kring framtiden, trender, konsumentbeteende, status och varumärke.

Axfoundation
Stockholm Media Week
Swedish-American Executive Women’s Forum
Allerdagarna
AdDay
Destinationsdagen
Property Expo
ACR Conference in Berlin
Malmö Näringslivsgala
Tendensdagen
Isa Forum of Sociology in Vienna
SpelAkademin
Kommunförbundet Skåne
Livsmedelsdagen
Regionförbundet i Kalmar län
Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen

– Internationell föreläsare
– Författare till boken Status (2012)
– PhD Candidate Consumer Research and Global/and Corporate Branding (2004-2008)
– Artikel Masculinising Domesticity: An Investigation of Men’s Domestic Foodwork (Klasson, M and Sofia Ulver 2015)
– Consumer Market Offer Manager – Orange Sweden (2001-2003)
– Project Manager – IKEA Communications (1999-2001)

  • With her combination of strong scientific anchoring on one hand and her easygoing approach on the other, Sofia mesmerized the audience.

    • Ulf Silbersky, Entrepreneurial City Developer, Malmö
  • Her extraordinary talent of drawing and captivating a crowd makes everyone wanting more.

    • Renée Lundholm, President, The Swedish-American Chambers of Commerce, New York
  • Sofia Ulver is one of those uniquely engaging and warm speakers who keeps an audience captivated and interested throughout her presentations. An instant Success.

    • Peter Sandgren, Commercial Director, BVCA, British Private Equity Association, England
  • With her combination of strong scientific anchoring on one hand and her easygoing approach on the other, Sofia mesmerized the audience.

    • Ulf Silbersky, Entrepreneurial City Developer, Malmö
  • Her extraordinary talent of drawing and captivating a crowd makes everyone wanting more.

    • Renée Lundholm, President, The Swedish-American Chambers of Commerce, New York
  • Sofia Ulver is one of those uniquely engaging and warm speakers who keeps an audience captivated and interested throughout her presentations. An instant Success.

    • Peter Sandgren, Commercial Director, BVCA, British Private Equity Association, England
Close