Helena Nordström

Platsmarknadsförare med trendkoll

Hur kan ni göra er kommun eller plats mer attraktiv? Helena Nordström är en av Sveriges främsta experter på platsmarknadsföring och regional utveckling. Hon föreläser kring ämnet Place Branding. Aktuell med boken "Platsmarknadsföring - Konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats". Helena har även arbetat internationellt med marknadsföring som stärker platsens attraktionskraft. I sina föreläsningar blandar Helena Nordström de senaste trenderna med exempel som inspirerar.

Favorit

Lägg till i favoriter

Prisnivå

Språk

Stad

Rubriker

  • Konsten att marknadsföra en plats
  • Att attrahera talang till sin plats
  • Trendspaning för platsmarknadsförare

Presentation

Som en av Sveriges främsta experter inom platsmarknadsföring är Helena Nordström med och driver utvecklingen inom området. Med en bakgrund som marknadschef på Destination Jönköping, vet hon hur det är att jobba med de här frågorna. Helena låg bland annat bakom kampanjen ”Vi saknar dig” som framgångsrikt genererat fler invånare till Jönköping. Under sina år som marknadschef arbetade hon brett med att generera fler invånare, investeringar och besökare till kommunen.

Sedan hon grundade Placebrander har hon jobbat med kunder som Visit Sweden, Höga Kusten Destinationsutveckling, Åre Destination och Södertälje kommun. Hon har instiftat priset Placebrander of the Year som årligen premierar Sveriges främsta platsmarknadsförare och är en flitigt anlitad talare inom området. Helena är också författare till den första svenska handboken om platsmarknadsföring ”Platsmarknadsföring – Konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats” (2018).

Vill du ha tips och råd kring hur ni kan göra just er kommun/plats mer attraktiv? Oavsett om er utmaning är att attrahera investeringar, invånare eller besökare så är Helena Nordström rätt föreläsare för er. Genom att boka Helena Nordström för ett föredrag får ni action, tydlighet, kunskap, teorier, goda exempel och inspiration.

Foto: Patrik Svedberg

Konsten att marknadsföra en plats
Vad är platsmarknadsföring? Varför ska man marknadsföra en plats? Vilka ska göra det? Och hur ska de göra det? I det här föredraget blandas teorier med handfasta exempel hämtade från världens alla hörn. Platsmarknadsföringen finns omkring oss överallt och en del gör det riktigt bra. Låt dig inspireras!

Att attrahera talang till sin plats
För att attrahera talanger till sin plats krävs att såväl arbetsgivare som platsen är attraktiv och medvetet arbetar med att skapa en relation med talangerna. Inspireras av konkreta exempel på talangmarknadsföring och få insikter som stärker såväl era arbetsgivare som er destination som helhet.

Placebrander Trend Report
En beskrivning av trender som är bra att hålla koll på för dig som jobbar med att marknadsföra en plats. Under det här föredraget presenteras och utvecklas trendrapporten. Övergripande trender förklaras genom konkreta exempel som kan fungera som perfekt inspiration för ert arbete att jobba med Place Branding / platsmarknadsföring.

VisitSweden
Höga Kusten Destinationsutveckling AB
Destination Södertälje
Åre Destination
Mjärdevi Science Park
Smålands Turism
Jönköping Airport
Mora kommun
Malmö Näringslivsdag
– Författare till boken Platsmarknadsföring – Konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats (2018)
– TEDx-talare
– Talare Webbdagarna
– Instiftat priset Placebrander of the Year
– Vunnit Svenska Webbpriset
– Månadens kampanj Resumé
  • Under våren 2017 samlade vi delar av näringslivet och politiken i Astrid Lindgrens Vimmerby och Hultsfred för att utveckla vår gemensamma region. Den härliga energi och inspiration som Helena levererar i sin föreläsning och efterföljande workshop gav oss energin, engagemanget och riktningen som kännetecknar en riktigt bra utvecklingsprocess. Nu använder vi "idé-verktygslådan" för att göra verkstad, eller "Snickarboa" som vi säger här!

    • Peter Göransson, Ansvarig för platsutveckling i Astrid Lindgrens Vimmerby
  • Helena har starkt medverkat till att Jönköping idag kan sägas ligga i den svenska frontlinjen när det gäller Talent Attraction.

    • Christer Asplund, författare till boken Place Management
  • Helena Nordström är en inspirerande föreläsare som förmedlar både konkreta, lärorika och användbara exempel liksom internationella utblickar som ger nya insikter.

    • Maria Hultberg, Norrköpings kommun
  • Under våren 2017 samlade vi delar av näringslivet och politiken i Astrid Lindgrens Vimmerby och Hultsfred för att utveckla vår gemensamma region. Den härliga energi och inspiration som Helena levererar i sin föreläsning och efterföljande workshop gav oss energin, engagemanget och riktningen som kännetecknar en riktigt bra utvecklingsprocess. Nu använder vi "idé-verktygslådan" för att göra verkstad, eller "Snickarboa" som vi säger här!

    • Peter Göransson, Ansvarig för platsutveckling i Astrid Lindgrens Vimmerby
  • Helena har starkt medverkat till att Jönköping idag kan sägas ligga i den svenska frontlinjen när det gäller Talent Attraction.

    • Christer Asplund, författare till boken Place Management
  • Helena Nordström är en inspirerande föreläsare som förmedlar både konkreta, lärorika och användbara exempel liksom internationella utblickar som ger nya insikter.

    • Maria Hultberg, Norrköpings kommun
Close