Jackie Kothbauer

En av Sveriges främsta digitala experter

Jackie Kothbauer är en av Sveriges främsta digitala futurister. Med sin bok Mediabae satte hon 'influencers' på kartan i Sverige år 2010 och blev en av Nordens första Linkedin Influencers. Hon tillhör Sveriges 100 populäraste föreläsare och har för tredje gången utnämnts som en av världens 150 främsta futurister och till en av Sveriges tio främsta experter på digital strategi. Författare till tre böcker om nätsmart affärsutveckling. Boka en föreläsning om megatrender och framtidens arbetsliv!

Favorit

Lägg till i favoriter

Prisnivå

Språk

Stad

Rubriker

  • The Creator Economy for Business
  • The Business Ecosystem for Growth
  • Social Selling and Community Marketing
  • The Metaverse
  • The Business of You
  • Personal Branding

Presentation

Jackie Kothbauer är en av världens främsta digitala futurister och satte fenomenet ’influencer’ på kartan i Sverige år 2010 med sin bok MEDIABABE. Hon är en av Nordens första Linkedin Influencers och har utsetts till en av Sveriges 100 bästa föreläsare tre år i rad av Event Effect AB (2018, 2019, 2020).

Jackie brinner för att göra alla människor nätsmarta. Med underhållande filmklipp och pedagogiska exempel förklarar hon stora teknikskiften och kraven på förändring i olika branscher. Hon beskriver hur omvärlden, kunder och värderingar revolutionerar arbetsliv, konsumtion och massmedia. Att känna sig behövd och förstå sin roll i en allt snabbare verklighet är viktigt för människors motivation och delaktighet.

Jackie Kothbauers föreläsningar präglas av känslofyllda exempel och lärorika insikter. De får deltagarna att upptäcka hur de kan förändra världen och känna stolthet i sin vardag. Att förstå historien och blicka in i framtiden gör det lättare att förstå nya globala fenomen som Business Ecosystem, The Creator Economy, Social Selling och Community Marketing. Med konkreta råd och verktyg, om online och marknadsföring, visar Jackie hur medarbetare, kunder och partners kan bli en gemensam kraft för varandra.

Med sin yrkesbakgrund som digital affärsutvecklare och ekonomijournalist kan hon på ett fängslande och initierat sätt föreläsa om marknadstrender och digitalt konsumentbeteende, och hur man bygger kundrelationer och expanderar sin position i branschens olika ekosystem. Exemplen är många och flera vittnar om att de efter en föreläsning med Jackie fått nytt självförtroende, gått hem och gjort saker annorlunda. Och fått resultat.

Jackie har över 10 års erfarenhet av möten med människor och är författare till tre böcker. Hon har ofta synts i rutan som favoritexpert hos TV4 Nyhetsmorgon, Aftonbladet TV och Filip och Fredrik i Breaking News. Jackie var pionjären som satte begreppet ’influencer’ på kartan år 2010. Nu är det dags för nästa megatrend – The Creator Economy – i en ny föreläsning. Efter influencers är det dags för ’creators’ att revolutionera allt från produktutveckling till kundresa. Jackies förmåga att träffsäkert identifiera paradigmskiften inom online och marknadsföring ledde år 2018 till en plats på Ross Dawson Institutes globala lista över världens främsta kvinnliga futurister, bland annat i sällskap av modeoraklet Li Edelkort. På fritiden ägnar hon sig åt finansmarknaden, biohacking och går meditativa promenader.

Sagt om Jackie
Visionär, pedagogisk, rolig, varm, engagerande och peppande. Du får mig att vilja och våga.

Boka en föreläsning med Jackie Kothbauer om framtiden, digitalisering, AI, sociala medier , digitala affärer och personligt varumärke här!

https://www.kvinnligatalare.se/wp-admin/post-new.php?post_type=speaker

Längd: 45 min – 1 timme

THE CREATOR ECONOMY FOR BUSINESS
När mediebruset ökade 2000talet blev marknadsföring smartare, mer träffsäker och näringsrik. Vi gick från reklam som information eller inspiration till Content Marketing och kundresa. Relevant innehåll, effektiv distribution och tydlig koppling till försäljning.

Sedan kom s
ociala medieren explosion av nisch, kanaler och avsändare. Influencers blev herrarna täppan, ehandeln finansierade kalaset. Personliga varumärken blev viktigare än institutionella varumärken. The Creator konverterade sina följare till kunder och bjöd in till gemenskap, stöd och transformation.

Företag tog intryck av Creators och gick från Content Marketing till Commerce Marketing
marknadsföring som intäktsgenererande tjänst.

Tre nycklar:
GEMENSKAP
Istället för att endast bygga relationer till kunden hjälper vi dem att odla
relationer
med varandra.
FRÅN INFORMATION TILL
TRANSFORMATIONIstället för att informera eller inspirera kunden hjälper vi dem att uppnå önskat resultat.
KUNDEN SOM
COCREATOR – Istället för att bara vara kund blir de en del av vårt team; produktutvecklare, marknadsoch försäljningsavdelning.

Föreläsningen innehåller:

Från Reklam till Commerce Marketing
Från Brand Management till Community Management

Från Försäljning till Business Ecosystem

Från Kund till Cocreator

Målgrupp – För alla som behöver förstå den nya kunddialogen dig som behöver öka dina kontakter och ditt inflytande över kunder, team, kollegor, branschfolk, massmedia, investerare med flera.

PERSONAL BRANDING
Att trivas med sitt arbete och lyckas förverkliga sina mål är kul och stimulerande. Ibland är det dock svårt att fram till rätt människor och saker att hända. Att fånga någons uppmärksamhet och engagemang kan göra stor skillnad. Utmaningen är att människor att känna förtroende, vilja samarbeta eller köpa av dig. Hellre än någon annan.

Känner du igen dig? har du kommit rätt. Ett personligt varumärke väcker större intresse för det du har att erbjuda. Dessutom uppfattas du som mer trovärdig och kunnig. Därför blir det lättare och känns tryggare för motparten att välja dig.

Ditt personliga varumärke hjälper kunder, team, kollegor, arbetsgivare, branschen och
investerare att förstå ditt värde. Du får fler kontakter och bättre effekt av er dialog. När ditt personliga varumärke gör sitt jobb dras rätt människor till dig istället för att du behöver jaga dem. Det är enklare att folk din sida och du får fler chanser attlyckas.

Nyckeln är att ha en röd tråd i sin kommunikation. De flesta av oss använder sociala
medier, mejlar, ringer och träffar folk. Med hjälp av riktlinjer, en verktygslåda , effektiv social mediaprofil och ett personligt varumärkesDNA får du bättre effekt i din relation till omvärlden.

Föreläsningen innehåller:

Kärnvärden – Det här är JAG.
Mitt
erbjudande – Det här är kan jag HJÄLPA TILL MED.
Mina
kanaler – Här kan vi MÖTAS.
Min
kommunikation – Med KUNSKAP och ENGAGEMANG berikar jag mina KONTAKTER

Målgrupp – För dig som behöver öka dina kontakter och ditt inflytande över kunder, team, kollegor, branschfolk, massmedia, investerare med flera. Vill de viktigaste nycklarna för hur du framgångsrikt bygger ett personligt varumärke, som stödjer dina mål och leder till ett värdefullt kontaktnät.
THE METAVERSE
Microsoft och Facebook satsar stort på att uppgradera internet till The Metaverse. Den förändrar allt från vårt yrkesliv, shopping, betalningar och finans, utbildning och underhållning.  Jackie reder ut begreppen och visar en rad inspirerande exempel. Allt från hur intranät och Microsoft Teams blir en 3D-värld till hur Zara Larsson tjänar pengar i gamingvärlden Roblox.
Discover the Metaverse and how it is changing your life & work. Forget about the Intranet & Teams. Welcome to the Metaverse
Social media, Live shopping, Community, Marketplace, Crypto currency, NFT, altcoins, CBDC, ingame currency, 3D virtual classrooms and global collaboration spaces, Gaming, Shopping, Avatars, Digital Collectibles, Crypto Art.
THE BUSINESS OF YOU
Om att hantera den stora förändringen som äger rum i yrkesliv, på arbetsplats och i organisationer runt om i Sverige och världen just nu. Även den som väljer att stanna kvar på samma jobb, i samma roll får ofta nya kollegor, nya arbetsuppgifter, ny teknik och förändringar hos kunder att hantera. ALLA upplever vi förändring. En del mycket – byta jobb och arbetsgivare. En del mindre – livet på jobbet och hemma ser inte likadant ut de närmaste åren.The Business of You förklarar vad som händer, varför och hur du påverkas. Du får en personlig handlingsplan för att hantera förändringen och uppgradera din kompetens och ditt synsätt. Syftet är att ge en handledning till personligt förändringsledarskap. Målet är att ge varje individ verktyg för att upptäcka sitt behov av UPSKILL och RESKILL.

Boka en föreläsning med Jackie Kothbauer om framtiden, digitalisering, AI, sociala medier, digitala affärer och personligt varumärke på 031-780 32 35.

Visit Sweden
Salesforce
McDonalds
Umeå universitet
Tele2
Nike
PwC
SEB
Chalmers
Trendgalan
Drivhuset
Systembolaget
Stockholm Vatten
Stockholm School of Economics

– Utsedd till en av Sveriges 100 populäraste föreläsare
– Utsedd till en av världens 150 främsta kvinnliga futurister 3 gånger
– Författare till böckerna Mediababe, Nätsmart samt Du, LinkedIn & Karriären
– Utsedd till en av Sveriges främsta digitala experter av branschtidningen DIK
– Lärare på Handelshögskolan i Stockholms exekutiva ledarskapsutbildning SSE ExEd
– Grundare till Marianova.se
– Reporter på Dagens Industri
– Riskkapitalist AB Traction
– Deltagit i dokusåpan Rivalerna, den svenska versionen av The Apprentice
– Varit politiskt aktiv med fokus på näringsliv och utbildningsfrågor

ENGLISH SUMMARY
Jackie Kothbauer is a business futurist and keynote speaker. She coaches businesses, leaders and entrepreneurs on how to future proof themselves.

Jackie has a B.A. in business administration and commercial law with additional studies in scientific journalism and financial economy. She spent a decade as a marketing manager and business developer in ecommerce and online media. Turned venture capitalist as part of the team of listed investment company Traction. Specializing in early stage online startups and scale ups.

Acting as advisor at Stockholm School of Entrepreneurship. Lecturer at Stockholm School of Economics, Karolinska Institute, Chalmers Technology University, School of Business Administration and Commercial Law at Gothenburg University, Umeå University and Stockholm School of Economics Executive Education. Former Staff Writer at Swedens Business Daily, Dagens Industri, contributing editor at Realtid.se & Résum.

Author of three books on digital business development; MEDIABABE (2010),
NETSMART (2013), BUILDING YOUR PERSONAL BRAND ON LINKEDIN (2015).

One of the first official Linkedin Influencers in Scandinavia sponsored
by Linkedin.

Trained in financial trading at Londonbased educational firm Amplify Trading. Big interest in financial markets and fintech.

  • Fantastiskt! Jackie var mer än vad vi kunde hoppas på. Bra dragare för eventet, fantastisk leverans och ett stort engagemang under hela dagen.

    • Anders Arbin, Konica Minolta
  • Har just förgyllt eftermiddagen med en förtrollande föreläsning på Linkedins Sverigekontor. Jacqueline Kothbauer gav det vassaste, det mest cutting edge, jag hört inom social rekrytering. Om ni får chansen att gå och se henne, ta den. Hon är extremt kunnig, men också fängslande, konkret, inspirerande – och hon gör det enkelt att sätta igång.

    • Kristian Borglund, Metros karriärredaktör
  • In a concrete way Jackie guided us in how to use social media more efficiently for sales, marketing and recruiting purposes. The session was loaded with practical tools and recommendations that can be used today, mixed with an interesting outlook into the future. What I like particularly is her overall and very up to date knowledge of the topic, her inspiring energy and that she freely moved from conceptual mode to practical mode. I can warmly recommend her.

    • Carl Lindeborg, Stockholm School of Economics Executive Education
  • Wow, vilken energiboost och värdefulla tips vi fick av Jackie Kothbauers föreläsning i Sundsvall på Business Innovation Day. Vi är supernöjda.

    • Susanne Nylén, Customer Relations Manager, Fiberoptic Valley
  • Fantastiskt! Jackie var mer än vad vi kunde hoppas på. Bra dragare för eventet, fantastisk leverans och ett stort engagemang under hela dagen.

    • Anders Arbin, Konica Minolta
  • Har just förgyllt eftermiddagen med en förtrollande föreläsning på Linkedins Sverigekontor. Jacqueline Kothbauer gav det vassaste, det mest cutting edge, jag hört inom social rekrytering. Om ni får chansen att gå och se henne, ta den. Hon är extremt kunnig, men också fängslande, konkret, inspirerande – och hon gör det enkelt att sätta igång.

    • Kristian Borglund, Metros karriärredaktör
  • In a concrete way Jackie guided us in how to use social media more efficiently for sales, marketing and recruiting purposes. The session was loaded with practical tools and recommendations that can be used today, mixed with an interesting outlook into the future. What I like particularly is her overall and very up to date knowledge of the topic, her inspiring energy and that she freely moved from conceptual mode to practical mode. I can warmly recommend her.

    • Carl Lindeborg, Stockholm School of Economics Executive Education
  • Wow, vilken energiboost och värdefulla tips vi fick av Jackie Kothbauers föreläsning i Sundsvall på Business Innovation Day. Vi är supernöjda.

    • Susanne Nylén, Customer Relations Manager, Fiberoptic Valley
Close